Stavnica na CD – romu

Otrok in družina, 2. 2. 1997

Ob Stavnici na CD-ju bi lahko rekli, da je sodobno elektronsko učenje potrkalo na vhodna vrata sistemskega izobraževanja. Otrokom, ki so na začetku opismenjevanja, v prvem razredu velike šole ali pa v edinem razredu male šole, se s to stavnico omogoča učenje z moderno tehnologijo.

Nekateri morda še niso niti potrkali na vrata male šole, a že znajo pritiskati na gumbe računalnika. Tudi ti bodo lahko namesto dosedanjih računalniških igric igraje spoznavali črke in jih povezovali z glasovi, spoznavali prvine besedne analize in se igraje učili branja. Stavnica na CD-ju je privlačna tudi za odrasle. Sili te, da bi se z njo igral, reševal naloge in se ob tem veselil zvokov, ki te nagrajujejo za pravilne rešitve.

Stavnica na CD-ju je prvi elektronski avdiovizuelni didaktični pripomoček, ki je vezan na program sistematičnega začetnega opismenjevanja ter dopolnjuje didaktični komplet slikovne stavnice in učno-delovnega zvezka, ki sta v rabi že drugo šolsko leto. Avtorica celotnega kompleta je nekdanja učiteljica, elementarka Viljenka Jalovec. Ilustrator Stavnice na CD-ju je isti kot pri slikovni stavnici in učno-delovnem zvezku, to je Igor Ribič. Tako se otroci ob računalniškem zaslonu srečujejo že z znanimi obrazi otrok in z drugimi znanimi ilustracijami. Znanemu je dodano novo. Poslušati je treba glas, ki prihaja iz zvočnika, in slediti besednemu navodilu. Ob poslušanju navodila hkrati lahko sledimo pisnemu navodilu, ki se vsakokrat pokaže na ekranu. Glas je prijazen in vabeč, navodila pripoveduje dovolj počasi in razumljivo. Otrok, ki je že vajen ravnanja z računalniško miško, se bo že na samem začetku hitro in spretno sprehajal po ekranu in vlekel pravilne poteze. Začetnike pa bo zvočno priznanje ob pravilni rešitvi tako spodbudilo, da bodo kaj hitro postali bolj samozavestni in odločni. Za hitre, impulzivne otroke, ki se radi odločajo za poteze brez posebnega premisleka, bo ta glas lahko motivacija za bolj pretehtane odločitve. V programu je pet različnih nalog:Stavnica na CD-ju je prvi elektronski avdiovizuelni didaktični pripomoček, ki je vezan na program sistematičnega začetnega opismenjevanja ter dopolnjuje didaktični komplet slikovne stavnice in učno-delovnega zvezka, ki sta v rabi že drugo šolsko leto. Avtorica celotnega kompleta je nekdanja učiteljica, elementarka Viljenka Jalovec. Ilustrator Stavnice na CD-ju je isti kot pri slikovni stavnici in učno-delovnem zvezku, to je Igor Ribič. Tako se otroci ob računalniškem zaslonu srečujejo že z znanimi obrazi otrok in z drugimi znanimi ilustracijami. Znanemu je dodano novo. Poslušati je treba glas, ki prihaja iz zvočnika, in slediti besednemu navodilu. Ob poslušanju navodila hkrati lahko sledimo pisnemu navodilu, ki se vsakokrat pokaže na ekranu. Glas je prijazen in vabeč, navodila pripoveduje dovolj počasi in razumljivo. Otrok, ki je že vajen ravnanja z računalniško miško, se bo že na samem začetku hitro in spretno sprehajal po ekranu in vlekel pravilne poteze. Začetnike pa bo zvočno priznanje ob pravilni rešitvi tako spodbudilo, da bodo kaj hitro postali bolj samozavestni in odločni. Za hitre, impulzivne otroke, ki se radi odločajo za poteze brez posebnega premisleka, bo ta glas lahko motivacija za bolj pretehtane odločitve. V programu je pet različnih nalog:

1. Naloge, ki se skrivajo pod naslovom STAVNICA, uvajajo otroka v svet glasov in črk in v njihove medsebojne povezave.

2. Naloge pod naslovom GLASOVI so primerne za utrjevanje slušnega in vidnega zaznavanja ter razlikovanja črk in glasov ter za širjenje besednega zaklada.

3. Pri nalogah z naslovom POVEZAVE mora otrok razstaviti besedo na glasove, posebno pa mora biti pozoren na končni glas ene besede in začetni glas druge besede in povezati dve ustrezni sličici.

4. Pri igri BESEDE se otrok uči pravilnega zapisovanja besed tako, da črke iz stavnice, ki je razporejena ob robu ekrana, z miško prenaša na ustrezno mesto. Pred tem pa mora predmet na sliki prepoznati in ga poimenovati.

5. Naloge z naslovom ZGODBE od otrok zahtevajo že nekaj bralnih spretnosti oziroma jim zbudijo željo, da bi jih čimprej obvladali. Otrok prebere nepopoln stavek in ga dopolni z eno od ponujenih sličic.

Pravilne rešitve nalog, ki jih sproti beleži ekran ali pa zvočni signal, so narejene še z igro SESTAVLJENKA. CD-romu je priložena knjižica z navodili, ta pa uspešno pomaga tudi tistim, ki se na računalnik še ne spoznajo prav dobro. STAVNICA na CD-ju je računalniška igra, ki spodbuja k učenju branja in otroka ob igri tudi uči hkrati. Učiti se igraje, pa je zaenkrat največ, kar želimo ponuditi otrokom. Če se bodo ob tem spoprijateljili še z računalnikom, toliko bolje. Sicer pa so si otroci z njim že domači, če so le imeli možnost, da bi se srečali z njim. STAVNICO na CD-romu priporočam, ker je nekaj novega, ker je zabavna, ker motivira za učenje branja in pisanja in ker uči igraje. Otroka seznanja z nekaterimi prvinami branja in pisanja, širi njegov besedni zaklad in uči rokovanja z računalnikom. Primerna je za domačo rabo, za šolo in za malo šolo. Zrelejši otroci bodo z njo delali samostojno, manj zreli pa bodo potrebovali individualno vodenje in pomoč.

Tereza Žerdin